Van Onpaarschoenen naar 95percent
Wat vandaag de dag 95percent is, begon in 2015 met Onpaarschoenen, een initiatief van Daan Engelen. Hij merkte iets vreemds op in de schoenenwereld: nieuwe, kwalitatieve merkschoenen opgeslagen in een magazijn. Onverkoopbaar, omdat ze niet meer als ‘perfect paar’ verkocht konden worden. Denk aan schoenen met een klein maatverschil, veroorzaakt door bijvoorbeeld retouren, diefstal of foutieve leveringen. Erg zonde, vond Daan.
In zijn eentje reisde hij met een busje door heel Nederland, op zoek naar deze bijzondere schoenen. Zo ontstond Onpaarschoenen.nl: een webshop waar juist deze unieke, duurzame en betaalbare schoenen een tweede kans kregen.
Van missie naar merk
Wat begon als een webshop voor alleen onparen, groeide al snel verder uit. Steeds meer partners benaderden Daan, niet alleen met onparen, maar ook met klachtparen en licht beschadigde schoenen. Dit was nog een veel groter probleem voor schoenenleveranciers. Ook deze schoenen verdienen een tweede kans.
In 2020 volgde dan ook een logische stap: samen met Denise Neurink richtte Daan een nieuw bedrijf op naast Onpaarschoenen, namelijk95percent. De missie bleef hetzelfde: minder verspillen, meer waarde geven aan wat al bestaat. Maar de visie werd groter. 95percent werd een merk dat verder gaat dan onparen, met refurbished merkschoenen, accessoires, en binnenkort zelfs kleding.
Keuzes maken om te groeien
Met de groei van 95percent groeit ook de impact, en daarmee de verantwoordelijkheid om scherpe keuzes te maken. De focus ligt nu op de onderdelen van het werk die het meeste bijdragen aan een duurzamere wereld. Hoe jammer ook: binnen die focus past een relatief kleine webshop als Onpaarschoenen.nl niet langer. Naast de beperkte impact, speelt ook mee dat het steeds grotere financiële investeringen vergt om de webshop draaiende te houden. De kosten wegen simpelweg niet meer op tegen de opbrengsten. Daarom ligt de hoofdfocus nu bij 95percent. Een krachtiger merk, met meer mogelijkheden om verspilling tegen te gaan. Dat betekent overigens niet dat er geen plek meer is voor onparen: ook deze blijven welkom om duurzaam te verwerken.
Onpaarschoenen blijft in ons DNA
Hoewel 95percent is uitgegroeid tot een volwaardig bedrijf, blijft Onpaarschoenen.nl het fundament. Dezelfde passie. Dezelfde missie. Maar nu onder een merk dat groter mag denken en meer mensen bereikt.